Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X

niedziela, 25 października 2015

04 | JAK PISAĆ | TWORZENIE ŚWIATA.

Plan świątyni do opowiadania wzorowany na egipskich grobowcach.
         Czas przejść do mojego ulubionego gatunku – fantastyki. Już kiedyś wspomniałam, że czuje się w nim najlepiej, a wszystkiemu winna jest moja wybujała wyobraźnia. To ona pozwala przekraczać granice i jest podstawą to stworzenia czegoś interesującego. Jednak trzeba też umieć szukać inspiracji. Ale o tym kiedy indziej. Teraz skupmy się na tym jak stworzyć idealny świat przedstawiony. Postaram się to ująć w kilka punktów, od szczegółu do ogółu. 

Pieśń religijna do opowiadania
oparta na utworze Two Steps
From Hell, Sun & Moon.
  1. RELIGIA.
    To podstawa każdego społeczeństwa, więc i nasi bohaterowie muszą mieć coś, w co będą wierzyć. Aby stworzyć dobrą religię oraz wierzenia z nią związane, nie trzeba zbytnio się wysilać. Wystarczy spojrzeć na jakąkolwiek mitologię czy to Starożytnej Grecji, Japonii, Skandynawii, czy Celtycką. To świetny punkt wyjścia dla naszych przyszłych ludów. Należy też wziąć pod uwagę kwestię miejsca, w którym żyje nasze plemię, społeczeństwo. Ma to spory wpływ na wierzenia. Przecież górskie plemię nie będzie wierzyć w boga lasów. Raczej będą to wierzenia związane z ziemią, może coś związane z kruszcami wydobywanymi w kopalniach.
  2. KULTURA I NORMY SPOŁECZNE. 
    Tworząc świat nie możemy kierować się tym, że coś jest niedopuszczalne w rzeczywistym świecie. Tworzymy własny świat, który jest niezależny od tego, w którym my żyjemy, więc nie możemy kierować się czym takimi błahostkami jak: to jest przecież niemoralne, a to nie do przyjęcia. To wasz świat, możecie wykorzystać to, co budzi kontrowersję. Homoseksualizm, rytualne mordy. Takie rzeczy tworzą kulturę i normy społeczne. Ale pamiętajmy że nie tylko takie rzeczy budują nasz świat, ale i te naturalne. Więc może i mamy rytualne mordy, ale nie możemy zapominać o świętach, procesjach, modlitwach, odprawianych mszach. To jest codzienność danego obszaru kulturowego.
  3. MAGIA.
    Jeśli tworzymy świat, w którym ona istnieje i jest ważna dla jakiegoś konkretnego państwa, musimy pamiętać, że powinna być zbudowana na zasadach. Trzeba wtedy wziąć pod uwagę wierzenia, kulturę i to jak będzie ona wyglądać. Czy będzie związana z przedmiotami, takimi jak różdżki lub medaliony, a może będzie to magia naturalna, która jest w człowieku i zazwyczaj związana z żywiołami. Pamiętajmy też o takich rzeczach jak alchemia, która łączyła w sobie elementy nauki oraz wierzeń magicznych. Tu dochodzimy do wniosku, że magia w opowiadaniu powinna zostać potraktowana trochę jak technologia. Musi mieć swoje podstawy, zasady oraz zastosowania. Powinniśmy się też zastanowić, czy chcemy by była czymś naturalnym, rozwijała się, a może była zapomniana, czy też zakazana.

    Uważam też magia jest czymś opcjonalnym. Nie musi występować w opowiadaniu, by było one owiane nutą tajemniczości i magiczności. Wystarczy dobrze zbudować wierzenia oraz kulturę naszego świata. A wszystkiego czego do tego potrzebujemy, to podparcia właśnie starożytnych mitologii i wierzeń. Dobre podbicie świata przedstawionego, starożytnością zbuduje nam coś magicznego. Wiem z doświadczenia. Sama kiedyś napisałam mini-story oparte tylko na religii oraz wierzenia, podbite światem starożytnym i możecie wierzyć lub nie, ale było magiczne.
  4. ARCHITEKTURA I MODA.
    Kiedy już stworzymy religię, kulturę oraz magię, musimy ubrać ją oraz ludzi w naszym świecie. Bez tego nie stworzymy klimatu opowiadania. Tutaj trzeba sięgnąć do zdjęć, książek, a nawet kronik. Warto jest zainspirować się starożytnymi, średniowiecznymi, czy renesansowymi budowlami i na nich tworzyć tło naszego świata. Pałace, dzielnice, luksusowe dwory, kaplice i świątynie.

    Nie możemy też zapominać o naszych bohaterach. Przecież nie mogą biegać nago, czyż nie? Ubrania i stroje należy dopasować nie tylko do świata jaki tworzymy, ale i klimatu. Wiadomo, że w państwie wzorowanym na Japonii nie będziemy nosić arabskich strojów. Musimy pamiętać o zachowaniu logiczności w tym co tworzymy.
  5. GOSPODARKA I STATUS SPOŁECZNY.
    Każde społeczeństwo posiada hierarchię. Musimy więc ustalić co dla naszej rasy jest luksusem i dostaną to tylko najwyżsi panowie oraz kupcy, a do czego ma dostęp przeciętny mieszkaniec. I tutaj wkraczamy w gospodarkę naszego państwa, plemienia.

    Import oraz eksport są niezwykłą gałęzią gospodarczą dla każdego państwa i to one budują budżet. Musimy więc zastanowić się z czego będzie słynąć nasz kraj, a czego będzie w nim niezwykle mało, ale może to posiadać zamorskie królestwo. To, to pozwala nam stworzyć wielowarstwowe społeczeństwo składające się z zamożnych panów, władających na przykład kopalniami, ich pracowników, wydobywających kruszec, czy magiczne przedmioty oraz kupców sprzedających je i sprowadzających inne, drogocenne materiały.
  6. EDUKACJA.
    Każdy zamożny pan, powinien być dobrze wyedukowany, nie możemy więc zapominać o szkołach. Mogą to być akademie, uniwersytety, szkoły średnie, czy gildie. Ważnej jest by w tym miejscu wasz bohater zdobywał, lub zdobył potrzebną mu wiedzę. Jeżeli będzie on władał magią, można stworzyć pięcioletnią akademię magii, gdzie zdobywa podstawowe wykształcenie, a następnie przejść do gildii magów, gdzie zdobywa konkretne umiejętności. Musimy też pamiętać o tym, by naszych młodych paniczów szkolić w kierunkach związanych z bankowością, ekonomią, wojskowością, językami, ale i literaturą, historią, geografią, etykietą oraz sztuką. Są oni wizytówką każdego państwa i nie powinni być ignorantami.
  7. TRANSPORT.
    Transport jest czymś, co jest oczywiste, ale nie bierzemy tego pod uwagę do chwili, aż zaczniemy pisać i przychodzi moment, że masz bohater musi dostać się z punktu A do punktu B. Wtedy doznajemy nagłego olśnienia i odkrywamy, że zapomnieliśmy o tak niewielkim szczególe jakim są środki komunikacji.

    Podstawowym środkiem oczywiście jest koń. Bez problemu można na jego grzbiecie przejechać kilometry, a gdy nasz bohater ma kompanów, możemy zaprzęgnąć go do powozu, karety czy furmanki. Kolejnym z oczywistych środków transportu jest statek, który przydaje się, gdy celem naszej postaci jest miasto na sąsiedniej wyspie. Jednak to fantastyka, pozwólmy puścić wodzę fantazji. Czemu nie będą to pegazy, smoki, latające na magiczny napęd statki lub portale.
  8. KLIMAT, FAUNA I FLORA.
    Kolejnym co musimy wziąć pod uwagę są zmiany klimatyczne. Nasze postaci powinny być odpowiednio przygotowane do podróży zarówno latem, zimą czy jesienią. Musimy też pamiętać o zróżnicowaniu gatunkowym zwierząt. Górskie stworzenie nie będzie przecież hasać po sawannie czy pustyni. Musimy też wziąć pod uwagę uwarunkowanie gleby i to jakie rośliny na niej rosną. Jeśli tworzymy świat podobny do ziemi, najważniejsze jest zróżnicowanie klimatyczne.
  9. KOLORYSTYKA.
    Na koniec coś banalnego, ale jakże nadającego klimat i atmosferę naszemu opowiadaniu – barwy. Pomagają nam stworzyć atmosferę gorąca, zimna, przytulnego wnętrza, chłodnej budowli kościoła, czy przerażających ruin. W barwach można przekazać wiele emocji, mają też one swoje znaczenie. To my ubierzemy naszego bohatera w biel sprawiając, że ma być czysty i niewinny, a innego w czerń i krucze pióra, tworząc wokół niego mroczną atmosferę. Jednak to od nas zależy co będzie białe, a co czarne. Równie dobrze, ten w bieli może być zły do szpiku kości, a ten w czerni być bohaterem. To od nas zależy jakie kolory będą negatywne, a jakie pozytywne. To zieleń może być kolorem śmierci, a czerwień barwą nadziei.
         Kiedy tworzymy nasz świat od podstaw musimy pamiętać, że każda cząstka – magia, klimat, religia, normy społeczne – wpływają na siebie nawzajem, kreując jedność. Musimy też pamiętać że nie tworzymy jednego państwa, a cały ich szereg. Może być ich pięć, osiem albo piętnaście. Jednak każde z tych krajów oddziałuje na inne, tworząc tło małą machinę napędzając naszą późniejszą fabułę. Co prawda jest to wszystko tłem, ale bez tego nie istniał by nasz bohater.

0

Prześlij komentarz